gertclazien.reismee.nl

Washington DC - Memorial Day

Vanmorgen om 9 uur uit bed. Veel te laat natuurlijk. Allebei hoofdpijn. Sien is er vannacht al uit geweest om iets in te nemen. Ontbijt nuttigen we op onze kamer. Sellie. Niet erg dat de plekkies in de hotellobby allemaal bezet zijn. Brood is bijna op. We hebben nog een wafel en krentenbrood. Ik eet ook nog een tarweboterham met ... smeerkaas. Jus voor Sien en alles is prima. We gaan tegen 11 uur op weg richting Witte Huis. Foto gemaakt van het dep. voor veteranen. Wil Sien graag. Daarna achterzijde van WH op kiek gezet. Is al heet. We kunnen niet te dicht bij komen. Een ruime ring van hekken zorgt er voor dat we op grote afstand moeten staan. Op het dak loopt een beveiliger. Hij moet ons gezien hebben maar toch niet Oba ingelicht anders waren we zeker binnen gevraagd. Langs de weg zitten 2 mensen op stoeltjes. Sien er op af. Wat doen jullie daar ? Komen voor de Parade. Die start om 2 uur. Ruim op tijd dus. We lopen de Const. Av.af richting Capitol. We stoppen bij de eretribune waar de start van de Parade is. Er zitten al redelijk wat mensen in het gras langs de weg. Het is net na 12. We zoeken ook een plekkie op. In de schaduw. Ik koop 2 cheeseburgers en een prengle en ..water. Sien heeft met mensen uit Oklahoma gesproken. Zijn hier 10 dagen. Ook in Arlington geweest, met de metro. Doen wij ook. We luieren wat en krijgen zowel links als rechts van ons gezelschap van een zwerver. De zwerver rechts is rustig die van links lijkt een ADHD type. 'Duurt wel lang'. Ja 2 uur is 2 uur. Daar maakt hij even later een opm. over als de tocht 4 minuten te laat start. Water neemt hij niet, in 1e instantie. 3 dollar voor een flesje is te duur. Ja maar wat moet je anders. Geen keus. Hij koopt toch een flesje. De optocht duurt 2 uur. In de tocht worden de gevallenen en veteranen van alle oorlogen geëerd. Sommige ouwe knarren, die destijds generaal waren, worden - terecht - als een vorst rond gereden. Veel muziekkorpsen - scholen -waarvan het ons opvalt dat ze heel gedisciplineerd lopen en kijken en hun instrumenten als een trofee vast houden, alles heel strak. Ook lopen er nog een paar indianen mee en een paar burgeroorlogfiguren. Indrukwekkend is ook de loopgroep met foto's van gevallenen. Ik mis de Amerikaanse Idols winnaar genaamd ???? Sien zegt:' zet op de foto joh'. Ik ken die hele gast niet. Ank wel !!! Wel een foto van Miss America gemaakt die naar me zwaait en van mij ook miss Universe mag worden. Die loser van Am.Idols op de terugweg toch nog even op de kiek gezet.

Na afloop nemen we een ijsje en lopen daarna in de hitte met tussenstops terug naar ons hotel waar we om half 6 zijn. Douchen, uitrusten en om half 8 gaan we eten voor 65 dollar in een resto vlakbij het hotel. Sien heeft een halve liter witte wijn en ik 2 Belgisch triples. Na afloop nog een ijsje voor 6.50 dollar bij de ijssalon die daar vlakbij zit. Om 9 uur zijn we terug op de kamer en kijken wat tv en maken dit verslag.

Sien heeft vandaag op d'r wandelschoenen gelopen i.v.m. blaarproblemen. Vandaag hoed op gehad maar toch een zware dag. Voor de zekerheid hadden we de rugzak meegenomen met regenjasjes. Nat worden van regen was niet aan de orde,wel een zeiknat shirt van de zak op m'n rug. Het is nu bijna 22.00 uur. Nog even tv kijken en dan slapen. Foto op google gezet. Ben benieuwd of er nog een reactie komt.