gertclazien.reismee.nl

Drayton Hall

Drayton Hall. 28 km. (15 miles) 28 gr. Zon en beetje wind. Heerlijk.

Vandaag hebben we een beetje beschouwd als een rustdag. Na de koffie gereden naar het oudste niet gerestaureerde plantage huis van Amerika : Drayton Hall dat op slechts 11 km.van de camping ligt. Eerst een wandeling over het complex gemaakt en daarna een rondleiding van een uur met een gids. Voordat deze begon op het verzamelpunt voor het eerst Nederlands ( voor de duidelijkheid ...met anderen) gesproken. Betrof Zuid-Afrikanen (op bezoek in Amerika) en een stel dat in Amerika woont. Ouders kwamen oorspronkelijk uit Nederland en eens in de paar jaar komen ze nog in ons land op familiebezoek. Dat stel woont 14 jaar in Amerika en de vrouw zegt nog steeds niet te kunnen wennen aan het: ' How are you today'. Terrible vindt ze dat. Okidoki wij ook. Ze begrijpt niet wat okidoki is. Wij uitleggen dat Oki en Doki ooit samen een plan hadden bedacht om een handel te starten in Weens strooizout. Toen dat liep als een tierelier zeiden ze tegen elkaar okidoki. Vandaar. In het huis is geen meubelstuk te vinden. De familie heeft het in 1974 aan de staat verkocht en deze heeft besloten het huis te conserveren zoals het was. Ondanks het feit dat het alleen maar saaie lege vertrekken waren toch een heel informatieve en leuke rondleiding. Het huis heeft geen elektriciteit en airco. 1 keer per jaar wordt er door de familie een reünie gehouden in het huis (bedongen bij verkoop). Het is ook de enige dag (Thanksgiving day) dat het huisje voor bezoekers gesloten is. Er stonden meer gebouwen, maar o.a. een aardbeving en de orkaan Hugo (in 1989) hebben het e.e.a. verwoest. Er stond nog wel een gebouwtje waar de mannen lekker met elkaar in gesprek gingen en een sigaartje rookten. Ze zaten dan met maximaal 5 naast elkaar. Het roken van sigaren zal de lucht van hun overige bezigheden waarschijnlijk hebben moeten verbloemen. Om het ffff wat duidelijker te zeggen ... ze zaten daar gewoon gezellig met elkaar een potje te scheiten.

Op het complex nog even onze lunch genuttigd (bij de camper) en daarna nog wat boodschappies gedaan. Om half 4 weer op de camping en heerlijk in zon en schaduw zitten lezen.

Vanavond Paula Deen kip op. Paula is hier een fenomeen. Als we zeggen dat we in Savannah zijn geweest is de eerste vraag : You have been to Paula Deen ? Uit de hele States komen ze hier naartoe om een keer bij haar te lunchen. Paula is beroemd geworden door haar gastoptredens bij Oprah Winfrey. Haar man - de loser - was er vandoor gegaan. Ze had geen geld en besloot datgene te gaan doen waar ze goed in was: koken. Ze liet haar kinderen deze zelfgemaakte maaltijden verkopen bij bedrijven in de omgeving. Je snapt het ... het liep als een tierelier en inmiddels is ze Multi miljonair. Om in haar restaurant te gaan lunchen moet je telefonisch een afspraak maken. Een andere mogelijkheid is er niet. Je moet geen echte honger hebben want : vandaag gebeld ... over 4 dagen ofzo kun je terecht.

Het mysterie van de camper naast ons is nog niet helemaal opgelost maar wij denken dat de Plaats Delict dat niet is. Onderzoek in de directe omgeving van het voertuig geeft daar geen aanleiding toe. Noch bloed of andere sporen aangetroffen en de deuren zijn allemaal gesloten. Er is niet gebroken. Alles is nog intact. Een briefje aangetroffen dat het voertuig er staat vanaf 30 maart. Hoewel het wel allemaal vreemd blijft nemen we aan dat de beheerder van de camping hier meer vanaf weet. Niet dat die we die tot een dader willen bestempelen maar meer in de zin van ...we weten dat de camper er staat en hij staat daar goed als er maar betaald wordt. Voor de zekerheid heeft Clazien het kenteken genoteerd en wordt - zo nodig - verder doorgespeeld aan de CSI.

Wink

carla

ik heb weer zitten genieten van je verhaal Gert.
Je hebt je roeping toch mis gelopen. Als je nog eens van beroep wilt wisselen : reisverslaggever . Geweldig!
Nog een paar fijne weken en ik zit aan mijn laptopje gekluisterd.... Groetjes