gertclazien.reismee.nl

Savannah (diefstal slang)

56 km (35 miles) Heet.

Vannacht 1 keer wakker geworden van een flinke plensbui. Sien heeft het dakraampje snel dicht gedaan. We hebben vandaag de tijd en rijden om 10 uur de camping af nadat we de slangen afgekoppeld hadden. De waterslang laten we liggen - vast aan kraan - natuurlijk. We kunnen gratis parkeren bij de trolley tours. We dachten met de oranje mee te gaan maar we blijken te parkeren bij de blauwe maatschappij. In een verlaten hal zit een oud vrouwtje achter een kassa. Dat is het kantoor. We kunnen de camper achter de hal parkeren. We kopen 2 tickets en ze wijst ons de weg naar de opstapplaats. Daar blijkt dat het stik van de trolleyvervoermaatschappijen. Voor de oranje staat een lange rij om in te stappen. Wij zijn met een aanzienlijk geringer aantal. Door drie verschillende personen wordt het aantal dat in onze trolley zit geteld : 21. De chauffeur die tevens gids is vraagt waar iedereen vandaan komt.. . The Netherlands, oh Duunkerken. Nee dat ligt in Belgium, oh maar dat maar zo'n klein stukje op de kaart geeft hij aan tussen duim en wijsvinger. Ja aan m'n hoela je zal het moeten kruipen. Dat hebben we niet gezegd want hoela en kruipen wisten we niet te vertalen. We snappen waarom de anderen voor de oranje trolley gekozen hebben. Deze is niet echt professioneel. Hij stuurt de rit van 90 minuten met 1 hand want met de andere moet hij de microfoon vast houden. (oranje heeft headsets). Op diverse plekken vraagt hij aan ons wie de figuur is op het standbeeld of de naam van een boom. Er is dan altijd wel iemand die snel de naam kan lezen op het beeld of weet wat de boomsoort is. Yes .. en what did he do ? Ja weten wij veel. Hij gaf daarna wel uitleg. Diverse keren zegt hij .. luister goed wat ik zeg (we horen Joep praten)Vervolgens herhaalde hij het nog 2 keer. Te pas en te onpas toetert onze chauffeur en trekt hij aan een koord dat een bel laat klingelen (soort tram geluid). Onze krachtpatser slaagt er in op deze rit het belgeluid uit te schakelen door het koord kapot te trekken. Het is een hip hop busgebeuren dus je kunt er overal op en af. Neemt niet weg dat ze denk ik liever geen personen vervoeren op die manier want tig keer wordt gezegd dat het toch het beste is om lopend de stad te verkennen. En passant worden ook zo links en rechts nog wat eettentjes en shops aanbevolen. Bij een kathedraal moeten we er allemaal uit. We hebben 12 minuten om het interieur van 'this wonderful cathedral' te bekijken. We doen het ruimschoots binnen de tijd. We snappen nu waarom hij wilde weten hoeveel mensen er mee gingen. De overige 19 staan ook al even te wachten als hij met de trolley terugkomt. Via de haven komen we bij een punt waar we er allemaal uit moeten. Het is een hip-hop punt. Wat zijn we nu wijzer geworden. ... nou in ieder geval dat de maker van jingle bells het hier gemaakt heeft en gespeeld heeft in de kerk van zijn broer in Savannah. We besluiten onze tocht door Savannah verder te voet af te leggen. Bij het uitstappen wens onze gids ons een fijne dag en hoe zeg je goedendag in het Deens, vroeg hij. Weten we niet precies maar in het Dutch wel. Dat dan ook nog maar even gezegd.

We hadden een rugzak meegenomen waarin naast water ook de regenjasjes waren gedaan. Ze gaven regen op. De rugzak draag ik zo is de afspraak. Tijdens de tocht hebben we geen druppel regen gehad. Desondanks was mijn shirt op de rug zeiknat van het zweet. Onderweg in een heerlijk koele koffietent een broodje met ijskoffie gekocht. Onderweg een aantal huizen op de foto gezet en een paar vrouwen die dat aan mij vroegen. Gezellig praatje met de 2 negerinnen gemaakt. Ze vonden het geweldig dat we uit Nederland kwamen, zoals bijna iedereen met wie we ffff praten.

Om 4 uur zijn we terug op de camping en wat denk je....onze waterslang is verdwenen. Losgekoppeld van de kraan en ....weg. Gelijk al het personeel van de camping ingelicht. Hoewel ze hier regelmatig met golfkarretjes rond rijden en men wel gezien had dat de slang er nog lag, heeft niemand gezien dat hij werd weggenomen. Niemand heeft ‘m ook afgegeven. Gestolen dus. Dat is hier nog nooit gebeurd, werd ons verzekerd. Natuurlijk laten mensen spullen achter als ze een dagje weggaan. Ligt er altijd nog. Bijzonderheden van de slang gegeven aan het personeel en onze reserveslang aangekoppeld. Gelukkig hadden we er 2 bij ons. Dit exemplaar past niet op alle kranen maar wel op deze.

Verder nog wat gelezen en vooral gezweet.

Gerrit & Wilma

Heb je al aangifte gedaan van je watersnake ?