gertclazien.reismee.nl

Charlottesville : Jefferson - Monticello

147 km (91 miles). Zonnig.

Vanmorgen om 9 uur vertrokken om een paar miles verder te stoppen voor een wandeling die ik wilde maken : de Bearfence walk. Een steile wandeling van 1.5 km naar een 'vieuw you'll never forget'. Clazien blijft in de camper. Ik ben de enige op het pad en met mij beer-ervaring van gisteren ben ik wel extra voorzichtig geworden. Geritselgeluid = voor mij: extra op je hoede zijn. Geen beren en het uitzicht ...tsja was mooi. Na 35 minuten weer terug bij de camper. Onderweg nog ergens koffie gedronken en een wandeling van 3 kwartier gemaakt naar de Blackrock Summit., met weer een 'spectacular view'. Een leuke wandeling naar een hele berg zwartgekleurde stenen die daar neer gegooid leken te zijn (wat natuurlijk niet zo is). Het uitzicht was aardig. Aan het eind van de Skyline drive naar Charlottesville gereden om daar de woning van Thomas Jefferson te bekijken. We eten daar op de parkeerplaats eerst een boterham en kopen 2 kaartjes voor een bezoek aan het huis. Met een shuttlebus worden we naar het optrekje, waarin nagenoeg nog alle interieur van die tijd aanwezig was. gebracht. We zitten in de groep van 13:50 uur. Het is er druk. Conor is ons gids. Een spraakwaterval die ons in 50 minuten door het huis, nou ja 6 kamers, leidt. Was leuk. De bouw van het huis heeft overigens 40 jaar geduurd. Jefferson, die een heeeeeeeeeeel slimme vent op allerlei gebied was, is belangrijk geweest voor de Amerikaanse geschiedenis omdat hij o.a. de onafhankelijkheidsverklaring heeft opgesteld waarin staat dat iedereen gelijk is en dezelfde rechten heeft. Ook slaven dus. Hoewel hij goed was voor zijn mensen had hij toch 200 slaven (en daar golden de door hem opgestelde rechten niet voor) voor hem werken. Maar verder was het een puike vent die lang was voor zijn tijd (gestorven in 1826). Met zijn beeld even op de foto gegaan. We komen - in alles- wel veel overeen vind ik. Even na vieren op een KOA camping in Charlottesville waar we direct proberen te hangouten met onze meiden..... en dat lukte. Een goeie verbinding hebben we hier. De sessie kostte Clazien wel een korte broek. De houten bank waar we met de laptop op zaten gaf wat hars af waardoor d'r broek plots harde en gele kleverige plekken had die er niet meer uit gingen. Morgen weer een stukje terug en dat de Blue Ridge Highway op waar we mogelijk een paar dagen zonder verbindingen zullen bivakkeren.

Judith

Die Amerikanen weten het wel mooi te brengen met al hun 'spectaculair views'. Niks gewend zeker.

José en Bert

Erg leuk, dat we (uiteindelijk) ook mee mogen reizen.
Op de kaart het gebied bekeken en het Shenandoah Nat. Park ziet er prachtig uit.
Ik schrok wel van het broodje-beer verhaal.
Pas je goed op en ga aub ook niet op het puntje van die grote losliggende stenen zitten. Wel een prachtige foto.
Geniet ze.

Anneke

Welkom in het land van de Amerikanen: ze hebben best vaak de neiging om dingen nogal te overdrijven...alles is al snel 'super' enzo
leuk jullie even gesproken te hebben :)
jammer van de broek...