gertclazien.reismee.nl

Harpers Ferry - Battlefielddag 2

114 km (71 miles). 23 gr. Bewolkt en af en toe regen. Enkele keer zon. Lekker weer.

Vanmorgen al om 8 uur uit bed. Plastijd. Geprobeerd met Ju en Ka in contact te komen. Ka was in Efteling en Ju wilde wel maar de verbinding werd eruit gegooid. Tegen half 10 rijden we de camping af. De weg loopt door zo lijkt het. Na een paar km. Staan we voor een onverharde weg. Die nemen we maar niet. Voor betreden moet toestemming gegeven zijn en die hebben we niet. 8 minuten later rijden we weer voorbij de camping. We rijden verder binnendoor naar Hagerstown en Boonsboro via allemaal typisch Amerikaanse dorpjes (veel houten huizen met veranda's en Amerikaanse vlaggen in de tuinen) waar we bij een super stoppen voor de dagelijkse boodschappen. Sien koopt bij de daarnaast gelegen drankenwinkel een kurkentrekker die ze ook in de super hadden maar die kocht ze niet omdat die er duur uitzag. (bijna hetzelfde model als die nu in de slijterij gekocht is) We drinken een kop koffie bij een tentje dat daar ook zit. Is een soort cafetaria. Ze hebben geen koek. We komen tot de onthutsende constatering dat we al 7 dagen in Amerika zijn en nog niet 1 keer ergens koffie met gebak hebben gekocht. (weinig mogelijkheden ook daartoe overigens)

We rijden een stukje verder naar Antietam, ons volgende battlefield. We zijn daar om 12.15 en om 1 uur start een film van 27 min. over de 1 daagse slag daar. De tijd opgevuld met bezoekje aan het museumpje en het winkeltje waar Sien een boekje koopt en ik een veldfles en samen een pet van de noordelijken. Gelukkig heb ik Sien ervan kunnen weerhouden een grijze te kopen die minder stof zal vertonen (van de zuidelijken) Ze is immers helemaal op noord gericht. Oh ja, natuurlijk zegt Sien. We gaan voor het blauwe stofkreng. Ik breng onze aanwinsten naar de camper. Ik word daar aangesproken door een Amerikaan die wil weten hoe het zit met de camper. Gehuurd. Nee ik weet nog niet wat z'n verbruik is. We zijn met z'n 2-en en geen tv. Hij hoeft niet te kijken. Wel wil hij weten wat het huren kost. Ik zeg dat natuurlijk. Gisteren wilde onze buurman die er met een vouwwagen stond ook al weten wat de huur was. Ik was amper uitgestapt op ons plekkie of hij kwam naar ons toe en vroeg wat de camper kostte. Hij dacht overigens fat we uit Duitsland kwamen maar toen ik hem mijn strakke buik liet zien wist hij dat hij er goed naast zat.

Laughing

De film is interessant en gaat over de slag en de aanloop daar naartoe. De slag bij Antietam is de bloedigste 1 daagse slag in de Amerikaanse geschiedenis. Bijna 23.000 soldaten (van noord -en zuid) werden gedood of gewond (en dat was ook een zekere dood omdat ze je achterlieten op het slagveld) of vermist. Het was daar een man tegen man gevecht. Nog een paar foto's van het slagveld gemaakt en in de camper brood gegeten waarna we zijn verder gereden naar Harpers Ferry. We volgen de borden Visitor Centre Old Town. Dit ligt nog geen 1 km bij de KOA camping vandaan. We moeten 10 dollar entree betalen. Er staat een bus klaar om ons (en anderen) naar het een paar miles verderop gelegen oude stadje te brengen. Dit wilde Sien ook graag zien. Het is een soort openlucht museum met allemaal winkels in oude stijl. Jammer dat men niet verkleed loopt.

Het is een leuk dorpje. In het dorpje is ook een Lewis en Clark gebouwtje met wat attributen welke die 2 op hun ontdekkingstocht hebben meegenomen. Ik besluit de Jefferson rots te beklimmen. Er wordt gewaarschuwd voor stijle en gladde treden. Het valt mee. Sien blijft beneden in het dorpje en heeft -NATUURLIJK- een DVD over Lewis en Clark gekocht. Ik ben snel terug van het korte tochtje. Uitzicht was volgens Jefferson zo mooi dat je alleen hiervoor al de Atlantische Oceaan zou oversteken. Nou weet ik niet wat die kerel gewend was maar dat was toch echt wel overdreven.

We wachten even op de bus die ons weer naar de ingang terug brengt. Het weer is wisselvallig maar we hebben nog steeds geen regen op ons lijf gehad. We rijden naar de KOA camping en worden bij de ingang verwelkomd door een oudere vrouw in kanarie gele KOA kleding. Ze vraagt wat onze naam is. Die geven we natuurlijk maar snappen niet waarvoor. De kanarie dacht dat we gereserveerd hadden en stond bij de ingang met een lijst om af te turven welke gasten gearriveerd waren. Blijkt dat er ook een Safari weekend is op de camping. Vanavond draaien ze ook de Lion King. Het is een dure camping : 48,34 dollar. Er komt vannacht storm zegt de balieman. Als we naar ons plekje rijden, (190).. het moest zo zijn..... we staan op een historisch plaatsje - we staan tegen een civil war trench (een soort aarden wal) aan met op ons plaatsje een plaquette van de Zuiderlijken, komt het met bakken uit de hemel. Ik moet even een regenjasje aan doen om de stroom aan te sluiten. Even daarna is het weer droog. Het is half 5. We eten een stukje stokbrood met kaas in de camper en terwijl Sien een boekje over de Civil War leest, maak ik het verslag. Internetverbinding hebben we ook. Gereageerd op wat foto's van Ka (tegels eruit en Eftelingbezoek).

Na alles wat ik gezien heb heb ik mijn keus gemaakt. Ik sluit me aan bij mijn echtgenote en kies voor de noordelijken. De tocht die nu verder naar het zuiden gaat laat ik dat verder aan niemand merken en mijn noordelijke pet laat ik, voor de zekerheid, in een zakje, in een kastje, achter de handdoeken in de camper.

Reacties

Reacties

Anneke

haha. je hebt je keuze al snel gemaakt zeg! hadden zelf iets langer voor nodig...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!