gertclazien.reismee.nl

Getttysburg - Battlefielddag

Koa camping.170 km (102 miles).

Vanmorgen om half 9 lekker buiten ontbijtje op. Brood heeft een vreemde smaak en ruikt wat zurig.

Om 9 uur rijden we weg. Een paar miles verder zijn we bij Manassas battlefield. Hier vond de eerste veldslag plaats tussen de noordelijken en de zuidelijken. We kijken eerst een 6 min. durend filmpje over de slag die hier plaats vond. Daarna lopen we een route door de velden waar ze elkaar bestreden hebben. Er is hier 1 burgerslachtoffer gevallen, een 85-jarige vrouw die in haar huis stond toen het werd beschoten. Dat is een foutje geweest. In het begin kwamen mensen uit de omgeving met een volle picknickmand kijken naar het gevecht. Er staan nog kanonnen en een beeld van ene Stonewall Jackson die we snel vergeten omdat Sien hem niet zo mag (hij was van de zuidelijken- nou en denk ik dan). Na ruim 1 uur zijn we weer terug bij de camper. Om 11 uur is er een lange film maar die laten we schieten. Op naar Gettysburg. Tijdens het rijden brandt er al een lampje op het dashboard waarvan we niet weten wat het betekend. Staat ook niet in instructieboekje. Het lijkt te maken te hebben met de banden waarvan we al een dashboard waarschuwing kregen toen we net ingestapt waren. Dat kon geen kwaad werd gezegd. Er zitten nieuwe banden om en de spanning is goed. Gaande de rit begint er ook nog een lampje te branden dat slipgevaar aangeeft. Nu is het kurkdroog dus lijkt ook enigszins overbodig. Sien denkt dat ik dan terug moet schakelen naar z'n 3, heeft ze ergens gelezen. Dat ik soms moet terugschakelen klopt wel maar dat is niet op deze situatie van toepassing. Ik denk dat het ook met het bandenlampje te maken heeft, dat overigens ineens begint te piepen en de melding verschijnt dat er in het waarschuwingssysteem een fout zit. Prima. We zijn opgelucht. Ook nog even de tank volgegooid met voor 100 dollar benzine. De prijs gaat hier in gallons. Moeten we nog even uitzoeken.

2 uur later, tegen 1 uur zijn we bij het Gettysburg informatiecentrum. We eten eerst wat in de camper. Wat ons hier opvalt is dat we over dit eerste stuk van 150 km maar 1 parkeerplaats zijn tegen gekomen en verder ook geen koffiebars of restaurantje waar we even wat kunnen drinken. Wel een enkele verwijzing gezien naar een plaats vanaf de snelweg.

Na de lunch : het grote gebeuren. CM is zenuwachtig (denk ik). We doen ruig en nemen aan alles deel wat maar naar de battle riekt : een film, een panoramavoorstelling en een bustour met gids. Dat alles voor 32 dollar is geen geld. Om 2 uur begint de filmvoorstelling. De kaartjesdame heeft ons daarbij duidelijk gezegd dat we na de voorstellingen NIET naar het museum mogen gaan, want de bus vertrekt om 3 uur. Dus niet naar het museum. Is OK. Dus denk erom niet naar het museum want de bus vertrekt om 3 uur. Zo sullig zien we er toch niet uit dat ze dat een paar keer moet herhalen. De film is interessant. Kost mij wel moeite m'n ogen open te houden.

Wink
Na de 20 min. durende film gaan we direct door naar de Panaroma voorstelling. Is prachtig in beeld gebracht. Daarna NIET naar het museum maar direct naar de bus. We zijn met 10 mensen en een gids en chauffeur. We krijgen een 2 uur durende rondrit over het battlefield en stoppen daarbij een paar keer voor uitleg op de PD. De gids geeft 2 uur lang een diaree aan info. Hij doet het leuk en het is interessant. Zo weten we nu dat er op 1 middag in 4 uur tijd 4000 doden zijn gevallen, dat er 1700 monumenten staan (allemaal van de noordelijken, de zuidelijken hebben alleen zo links en rechts een plaquette). Het is echt een gevecht van man tot man geweest. Er is maar 1 burgerslachtoffer gevallen : een vrouw die in haar woning werd geraakt door een verdwaalde kogel. Na de oorlog zijn ook nog 5 kinderen omgekomen door ongelukken met wapens die achtergebleven waren op het slachtveld. Chapeau voor generaal Meade die uit volslagen kansloze positie de zuidelijken toch wist te verslaan. Totaal zijn er zo'n 62.000 militairen omgekomen in de 2-strijd.Om 5 uur zijn we terug bij de ingang. Sien koopt nog een boekje en een DVD en we gaan richting camping. Bij het info punt heeft een zeeeeeeer slechtziende oude vrouw ons op een kaart een KOA camping aangewezen. Ze zat met haar ogen bijna op/in de kaart waarbij ze het toch nog presteerde 3 x een verkeerd kruisje zette waardoor het leek alsof we plots uit drie KOA campings konden kiezen terwijl er toch echt maar 1 was. We besluiten gewoon de eerste camping te pakken die we tegenkomen om daar vervolgens toch voorbij te rijden omdat die net na een brug met wegwerkzaamheden zit en we ‘m niet op tijd zagen. Dus naar de KOA een stukje verderop gereden. Dure camping 44.85 dollar. Het is 17.55 uur. We besluiten een frietje te eten met 1 broodje hamburger. We hebben er genoeg aan. Wordt overigens netjes bij ons plekkie gebracht. Sien dut binnen wat weg als ik buiten aan het verslag zit te werken. Na de koffie verder gegaan.

gerrit

Hoe was het museum?

Karin

Ok, hoeveel velden nu nog te gaan?

Anneke

maar 1 burgerslachtoffer? Valt mee
was jullie gids ook een oude man in kledingstijl van toen?
xx
ps. jongen naast jullie op foto bij witte huis lijkt wel beetje op thomas!

De reizigers

Museum was dicht ;) en nog maar een paar velden vandaag. Gids was man met baseballpet en wij vonden ook al dat Thomas II er op stond.

Judith

Hei nr 1 is een feit.
Klinkt op zich niet verkeerd hoor.
xx